понеділок, 28 січня 2013 р.

Як фотографувати птахів


Це не звичайний фотоурок, він, скоріше, схожий на замальовку "з життя" фотографа, і в деякій мірі - на майстер-клас, проведений на свіжому повітрі! Однак, від цього урок не стає - менш корисним!
Можливо, найважче при фотографуванні пернатих в природній обстановці - це знайти об'єкт зйомки. Якщо, звичайно, Ви не вирішили фотографувати виробів або голубів (хоча і про це ми також розповімо). Знання звичок і особливостей тієї птиці, яку збираєшся знімати, багато в чому полегшує завдання.
Розповідає П. Носов:
Одного разу в лісі мою увагу привернула птах, що сиділа на самій верхівці ялини. Вона влаштувалася там як на сторожовій вишці і цокотіли, посмикуючи довгим хвостом. При моєму наближенні птах перелетів на сусіднє дерево, продовжуючи голосно кричати. Ймовірно, вона попереджала когось про небезпеку. Мені захотілося дізнатися, чому вона так хвилюється. Я присів на пеньок серед невисокого чагарника. Через деякий час птах заспокоїлася, потім злетіла вниз, в густі зарості молодих ялинок. Звідти відразу почувся писк. Ось, виявляється, чому хвилювалася птах. Вона турбувалася за своє потомство. Я розглянув її ближче - це виявився сорокопуд-жулан. Коли він відлетів, повинно бути, за кормом для своїх ненажерливих пташенят, я вийшов із засідки і відшукав гніздо. Воно було влаштовано на самих нижніх гілках невисокою ялинки, і його дуже зручно було фотографувати.
Чи не оперилися пташенята сорокопудЧи не оперилися пташенята сорокопуд. Lanius collurio from Gilles San Martin © Exposure 0.017 sec (10/603) Aperture f/9.9
Кожен любитель птахів знає, що варто тільки злегка доторкнутися до гілки, на якій знаходиться гніздо з пташенятами, як вони немов по команді піднімуть голови з широко розкритими дзьобами. Колисання гілки є для них сигналом того, що прилетіла мати і принесла їжу. Цей умовний харчовий рефлекс проявляється у всіх пташенят. Знаючи це, я легко сфотографував усіх пташенят сорокопуд з відкритими дзьобами.
Часто птахи своєю поведінкою видають місцезнаходження гнізд. Якось я бродив у невеликого болітця. Над моєю головою з неспокійними криками літали два птахи, ймовірно, самець і самка. Це були чайки. Я вирішив, що десь тут, у болітця, є гніздо з пташенятами. Почав шукати. Кожен раз, коли я підходив до того місця, де росла висока осока, чайки хвилювалися особливо сильно і налітали на мене з різкими криками. Саме десь тут і повинно бути гніздо. Я обнишпорив всі навколо, але нічого не знайшов і вже зібрався йти, як раптом біля самої води в невеликий ямці побачив двох строкатих пташенят. Вони сиділи нерухомо, тісно притулившись один до одного. Захисне забарвлення їх оперення була так схожа на сіро-зелений колір трави, що я мало не наступив на них. Чібісята не збиралися тікати, як ніби були впевнені в тому, що я їх не помічу.
Lapwing, Salthouse (Norfolk), 10-Feb-08
Чибис і його маскувальна забарвлення. Lapwing, Salthous
В інший раз прямо з-під моїх ніг вилетіла невелика сіра пташка. Я уважно оглянув густу траву і знайшов на землі гніздо Вівчарик. Зверху воно було прикрите «дахом» з сухої трави і моху. Потрапляла в нього птах збоку. Перебуваючи в гнізді, вона бачила тільки те, що відбувалося з боку входу. Сфотографувати вівчарик, що сидить на яйцях у такому гнізді, дуже важко.
У той час у мене ще не було телеоб'єктиву, і я змушений був знімати птицю об'єктивом з фокусною відстанню 50 мм. А для цього треба було підібратися до гнізда впритул і привчити птаха до своїй присутності. Почався цікавий поєдинок між мною і цією маленькою обережною пташинки. Кілька днів поспіль я приходив в ліс до гнізда і ховався небудь збоку за кущем або стовбуром найближчій сосни. При моїй появі вівчарик кожен раз летіла. Але через деякий час, переконавшись, що їй не загрожує небезпека, знову поверталася в гніздо і продовжувала насиджує яйця. Інстинкт насиджування брав у неї верх над страхом перед людиною. Після того як птах влітала в гніздо, я обережно на корточках пересувався трохи ближче. Через кілька днів я вже зміг розташуватися метрів за три від гнізда. Але от лихо - попереду ні кущика, ні стовбура, за якими можна було б сховатися. Як бути? Довелося замаскуватися зеленими гілками. Тепер, приходячи до гнізда, я засовував гілки собі за пояс, в чоботи і під кепку і сідав майже біля самого гнізда збоку. Якби мене в цей час хто-небудь побачив, то, напевно, прийняв за дикуна, який сидить у засідці. Для птиці же я був просто кущем. У своєму уборі я міг сидіти біля самого гнізда на абсолютно відкритому місці. Мені було видно висовуватися за часами з гнізда тоненький дзьоб пеночки. Вона раз у раз перевіряла, чи немає поблизу небезпеки. Від мене до птиці було рукою подати, і я міг сфотографувати стирчав із гнізда дзьоб. Але як сфотографувати саму вівчарик? Для цього потрібно було опинитися з нею «обличчям до обличчя», але підійти ближче мені не вдавалося. Як тільки вівчарик помічала мене, негайно ж відлітала і подовгу не поверталася.
Я ужо готовий був відмовитися від своєї затії, але випадок допоміг мені перехитрити цю обережну птицю. Був сонячний день. По небу пливли невеликі білі хмари. Я звернув увагу на те, що гніздо то яскраво висвітлювалося сонячними променями, то набігає хмара накладало на нього тінь. Птах не звертала ніякої уваги на це чергування світла і тіні. І тут я подумав: а що якщо я з'явлюся перед входом в гніздо в той момент, коли хмара закриє сонце? Може бути, птиця прийме мене за тінь?
Як тільки хмара закрила сонце, я швидко став навпроти входу в гніздо, навів на різкість і спустив затвор. Птах, злякавшись клацання, відлетіла. Але знімок був зроблений. Я знову сів на колишнє місце. Вівчарик довго не поверталася, але ось вона знову в гніздо, і я знову одночасно з тінню від хмари з'явлюся перед її очима. Знову клацання затвора, і знову птах вилітає з гнізда. Так повторювалося кілька разів. І ось десять довгоочікуваних кадрів - в моєму апараті! Стало темніти, коли я, весь покусала комарами, але задоволений результатами своєї роботи, повертався додому.
Chiffchaff, Phylloscopus collybita 
Вівчарик годує пташенят. Chiffchaff, Phylloscopus collybita
Ось ще один епізод.
Був теплий літній день. Я довго бродив з фотоапаратом по лісі, перш ніж мені вдалося відшукати пташеня сорокопуд. Знайшов і його по писку, яким він нагадував батькам, що зголоднів і хоче їсти. Але всякий раз, коли я наводив на нього телеоб'єктив, пташеня перелітав на іншу гілку. Тоді я вирішив переслідувати його до тих пір, поки він не втомиться. Дійсно, втомлений пташеня став вести себе спокійніше, і мені вдалося нарешті вдало його сфотографувати.
Якось я знайшов у дуплі старої осики гніздо мухоловки-пеструхи. Воно знаходилося невисоко від землі, і, піднявшись навшпиньки, в нього можна було зазирнути. Там було дуже млосно, і розглянути, що відбувалося всередині, не було ніякої можливості. Але багатоголосий писк, лунали з дупла, коли в нього залітала птах, говорив про те, що всередині були пташенята. Дістати рукою пташеня, щоб сфотографувати його, мені не вдалося, так як отвір дупла було дуже мало. Тоді я став навідуватися до гнізда щодня - в надії сфотографувати пташенят в той момент, коли вони самі вилетять з дупла. Через кілька днів, підійшовши до цього місця, я побачив на гілці ліщини, який ріс біля старої осики, цілу зграйку пташенят мухоловки. Вони сиділи дружною сімейкою і голосно пищали. Не сходячи з моста, щоб не злякати зграйку, я зробив телеоб'єктивом кілька знімків. Коли ж я вирішив змінити точку зйомки і трошки відійшов убік, пташенята мене помітили і розлетілися. Більше мені не довелося побачити цю дружну сімейку.
Фотографія мухоловки - пеструшки.  Pied Flycatcher (female)
Фотографія мухоловки-пеструхи. Pied Flycatcher

Був і такий випадок. Мені пощастило натрапити на виводок рябчика - Дуже обережною лісової птиці. При моєму наближенні самка відлетіла недалеко в сторону, прикидаючись пораненою, щоб відвернути мою увагу від виводка (звичайна пташина хитрість), а пташенята тим часом розбіглися в різні боки, ховаючись у траві. Я не звернув уваги на матір, а став переслідувати одного з маленьких хитрунів, якого і сфотографував в той момент, коли він заплутався в густій траві.
Самка рябчика.  Як фотографувати птахів у лісі.
«Курочка ряба». Самка рябчика.
На лісовій галявині я часто вранці бачив молоду сороку, яка, сидячи на пеньку і під ранковими променями сонця, «наводила туалет». Помітивши мене, вона завжди відлітала в гущавину, наповнюючи ліс криком. Як не намагався я обережно підійти до галявини і сфотографувати сороку, мені це не вдавалося. Тоді я вирішив прийти до галявини раніше вранці, ще до того як прилетить сорока, і сховатися де-небудь поблизу. Так я і вчинив. Чекати мені довелося недовго. Як тільки промені сонця освітили пеньок, прилетіла сорока і заходилася розправляти пір'їнки.
Сорока.  MagpieСорока. Magpie ©
Вдалося мені сфотографувати і пташеня сойки - Цієї галасливої, але красивою птиці. Вона, подібно сороці, як тільки помітить небезпеку, починає несамовито скрекотати, наповнюючи ліс тривожним шумом. Якщо вас помітить сорока чи сойка, вам нема чого робити в лісі ні з рушницею, ні з фотоапаратом. Всі мешканці лісу дуже добре знають, що крик цих птахів є сигналом тривоги. Не будь у мене з собою телеоб'єктиву, я б не зміг зробити фотографію обережною птиці.
Eurasian Jay | СойкаФотографія сойки.
У лісі чи в полі завжди можна знайти цікавий живий об'єкт для зйомки. Для цього потрібно лише трохи спостережливості, винахідливості і винахідливості. Що стосується обережності й терпіння, то ці якості не шкідливо мати у великому надлишку.
Живий об'єкт важко зловити на фотографічний приціл, але коли це зроблено, потрібно діяти по-снайперски, так, щоб тварина або птах не встигла вислизнути з поля зору фотоапарата, не залишивши свого зображення на фотоплівці.
Розповідає А. Карпін:
Одного разу, я гуляв по річному Петербургу, і фотографував все - що сподобається ... а під кінець прогулянки - зайшов у парк. У парку було повно народу, і голубів. Я вже подумував про те, щоб зробити "голубину" фотосесію, і трохи підготувався - взяв із собою трохи булки. Хлібні крихти - виявилися чудовою принадою для пернатих мешканців парку: голубів і горобців. Голуби почали навіть сідати на мене! Фотоапарат був готовий, і я вирішив підманити цікавих і голодних птахів - ближче до об'єктиву. Вийшло не відразу, я неодноразово щедро сипав крихти - під самий об'єктив, але голуби дуже боялися "скляного ока". Проте терпіння і все нові й нові порції принади - допомогли здійснити задумане. Ось який забавний кадр вийшов:
голубчики ...  Так теж можна фотографувати пташок :)
«Голубчики ...» Про те, як фотографувати голубів :)
Зробити який кадр - як бачите - зовсім не складно, і хоча подібні кадру - важко назвати оригінальними - вони завжди викликають посмішки глядачів і не підроблений інтерес! Наступного разу - треба буде зняти подібний кадр - на більш ширококутний об'єктив-повинно получітсья - ще забавніше!
У тому ж парку - були і озера, в яких плавали - качки. І не тільки наші сіренькі, всім, напевно, добре знайомі крижня, але й лиски - забавні пташки з шкірястим наростом на голові. Ці два види птахів - часто зустрічаються в одному і тому ж ставку, але живуть зовсім не дружно, а часто ганяють один одного - то захищаючи свої незнані пташині інтереси, то влаштовуючи битви - за корм, який кидають їм з берега - відвідувачі парку. Я довго спостерігав за їхньою поведінкою - не фотографуючи, і зауважив, що і ведуть себе ці птахи - по різному. Наприклад - я помітив, що крякви всіх віків - воюють за шматочок хліба - однаково запекло - "кожен сам за себе", а лиски часто годують своїх пташенят "з дзьоба в дзьоб". І завдяки наявності 300 мм. об'єктива - не з першого разу - проте я зробив досить цікавий кадр такого годівлі молодняку.
Годування пташеня лиски.Годування пташеня лиски. Карпін Антон ©
Або ось ще кадр, який вийшов у мене - практично випадково. Стояла рання весна, дерева ще не вкрилися листям, і майже весь день я гуляв з фотоапаратом - не зробивши жодного кадру, однак фотоапарат був готовий, а оскільки наближався вечір - я включив спалах. І тут я побачив на рідкість симпатичного горобця, який сидить у дуже зручній для зйомки - позі! Клац - сфотографував! І результат Ви можете бачити нижче.
Звичайний горобець.Звичайний горобець. Фотографія зроблена зі спалахом.
Як бачите, уважно спостерігаючи за птахами - Ви зможете знайти цікавий сюжет не тільки в лісі, але і в великому місті!

1 коментар:

  1. Цікава стаття, ілюстрації гарні. Але що з мовою? Перечитайте її самі ;)

    ВідповістиВидалити