понеділок, 28 січня 2013 р.

Як я знімав КЕ Ціолковського Історія однієї фотографії


К.Е.  Ціолковський.  Фотограф: Михайло Лавров.  Камера 9X12 см, "Детектив Апланат'; диафрагма 8; пластинки Фотохимтреста 216°ХД: 1 сек.; нюнь; 16 час.; солнечный день, боковой свет от окна.К.Е. Ціолковський. Фотограф: Михайло Лавров. Камера 9X12 см, "Детектив Апланат"; діафрагма 8; платівки Фотохімтреста 216 ° ХД: 1 сек.; Нюнь; 16 год.; Сонячний день, бічне світло від вікна.

У 1934 році я служив в Калузькому драматичному театрі. У той рік наш перехід на літній майданчик у міському саду затримався, і ми продовжували грати і репетирувати в зимовому театрі. У нас увійшло в звичку кожну вільну хвилину проводити в театральному скверику.

Так і в той пам'ятний сонячний і теплий день, годині о дванадцятій, кілька акторів вийшло з театру в сквер. У мене був з собою «Фотокор», і товариші попросили зняти їх.

Коли ми, розмовляючи і сміючись, готувалися до зйомки, повз нас по алеї повільно проїхав велосипедист. Це був незвичайний велосипедист: одягнений в довгополий темно-сірий піджак і такі ж штани, в старомодному казанку, під якого спадали на комір сиве волосся, він без напруги, якось вільно, по-домашньому, сидів у низько опущеному сідлі, методично, не поспішаючи, працював педалями і рухався так повільно, що обігнати його широким кроком, право, не представляло великої праці ...

- Товариші, це ж Ціолковський! - Вигукнув молодий актор Коля Закіев. - Хто з ним знайомий? Попросіть його сфотографуватися з нами!

Всі дружно підтримали цю пропозицію. Але ... знайомих Ціолковського серед нас не знайшлося. Спокуса зробити рідкісний знімок пересилив у мені почуття незручності. Я наздогнав Ціолковського, який встиг уже зійти з велосипеда і прямував алеєю до виходу.

- Костянтин Едуардович!-Гукнув я його. Ціолковський зупинився, обернувся і, злегка згорбившись, став чекати мене, спираючись на новенький велосипед.

- А ви самі хто? - Глухим голосом, але надзвичайно чітко вимовляючи слова, запитав Ціолковський у відповідь на мою досить зв'язно викладену прохання. Я назвався. Хвилина, протягом якої він уважним поглядом примружених очей детально вивчав мою фізіономію, здалася мені вічністю.

- Мені пора додому, - вимовив він нарешті, і у мене впало серце. - Але ... я можу ще п'ятнадцять хвилин побути з вами ...

Поки я готував свій «Фотокор», мої колеги встигли познайомитися з Ціолковським, оглянути його велосипед, а Костянтин Едуардович - розповісти, що отримав його в подарунок, що він дуже любить кататися, але - на жаль!-Їздити швидко і подовгу, як хотілося б , не дозволяє серце ...

Я зняв Ціолковського в групі, зобразив його під час велосипедної прогулянки, а потім проводив до виходу зі скверу.

Прощаючись, він недовірливо запитав:

- А ви мені фотографії надрукуєте? - І додав: - Бачите, мене знімали без кінця і Калужанов, і москвичі, але більшість знімків я так і не побачив. Може бути, у фотографів нічого не вийшло, або вони вирішили, що ці фотографії мені не потрібні! .. Я вас прошу: коли з робите знімки, приходьте з ними до мене. Це недалеко. Он мій будинок, на розі ... Рукою подати. Тільки, коли вам відкриють, скажіть, що принесли мені фотографії і що я чекаю вас. А то домашні можуть сказати, що мене немає вдома. До мене, знаєте, стільки людей ходить, що, приймай я всіх, мені ніколи буде і працювати.

Через кілька днів я зателефонував у двері будинку Ціолковського. Мені відкрила літня жінка.

Дивне почуття зазнав я, переступивши поріг цього будинку. Його можна порівняти, мабуть, з відчуттям, яке охоплює вас при вході в який-небудь заповідник або старовинний храм ...

Піднявшись по сходах невеликий сходи, я опинився в просторих «парадних» сінях із заскленою лівою стороною, що виходить на південь, у двір. Сіни залиті сонцем. Пахне нагрітим деревом і олійною фарбою. Від вхідних дверей, по обидві сторони сходів і далі, уздовж стін, на підлозі височіють стопи книг: великі, маленькі, товсті і зовсім тонкі. Кожна стопа - назва. Мимоволі згадалося класичне: «Склад видання - у автора».

Проходимо темну передню, дві житлові кімнати-і ось я в кабінеті Костянтина Едуардовича. Він піднімається з крісла мені назустріч, відклавши в сторону книгу і знявши пенсне. Тут він виглядає простіше, звичайніше у своїй довгій білій блузі з невисоким стоячим коміром, сірих смугастих штанях і домашніх туфлях. Він здається навіть якось менше зростанням і старезного свого віку. Відчувається, що протягом 77 років життя він не був улюбленцем долі ... Мо як привертає до себе його пооране зморшками, покрите жовтуватим засмагою характерне обличчя з великим носом, підстриженою білою борідкою, величезним чолом мислителя! Яке життя, яка сила думки в цих уважних очах, напівприкриті важкими століттями! ..

- От добре, що прийшли. Покажіть-но, що у вас вийшло ... Я адже, по правді кажучи, думав, що обдурите, - сказав він, розтягуючи по властивій йому манері слова. Надівши своє старомодне, «чеховське», на чорному шнурку пенсне, він став розглядати фотографії.

Я окинув поглядом кабінет. Простора, кілька мрачноватая за темних шпалер кімната. Письмовий стіл проти вікна, м'яке крісло з високою спинкою, ліжко, два віденських стільця і - книги, книги, книги. У кутку - велика бляшана труба, схожа на грамофон рупор: Костянтин Едуардович погано чув і користувався сю, як слуховий трубкою.

Помітивши цікавість, з яким я придивлявся до обстановки, Ціолковський відклав знімки і сказав:

- Ось тут я і працюю.

- Чому ж, Костянтин Едуардович, у вашого письмового столу такий ... ну, пустельний, чи що вид?

- А я за столом і не займаюся. Я вам зараз покажу, як я пишу. - Він узяв зі столу фанерну дощечку з лежачим на ній аркушем паперу, поклав її на коліна, сів зручніше в кріслі, написав кілька рядків і додав: - Мені часто кажуть, що так працювати негігієнічно, що так швидко втомишся. А я звик, мені так зручно. Я і пишу тому здебільшого олівцем.

Я попросив у Ціолковського дозволу ще раз сфотографувати його. Він погодився і тут же запитав, чи не потрібно йому переодягнутися і не цікавіше Чи буде знімок на вільному повітрі, у саду.

- І як мені зніматися, в пенсне або без нього?

Я зраділо вхопився за ці слова і сказав, що зніму його і в кімнаті, і в саду, і в пенсне і без пенсне, якщо у Костянтина Едуардовича вистачить терпіння.

Терпіння у Ціоолковского вистачило. Я зробив з кабінеті два знімки крупним планом, а потім, не зумівши подолати марнославства, закарбувавши на третьому і себе поряд з егім великою людиною. Потім Костянтин Едуардович одягнув свій казанок, накинув на плечі плащ з бронзовими застібками і ми вийшли в сад. Тут, на тлі огорожі, я зробив останній знімок.

На прощання Костянтин Едуардович згдержал мене в своєму «складі видань» і подарував дюжини півтори своїх книжок.

Наступний мій візит до Ціолковському був дуже нетривалий - Костянтин Едуардович був не цілком здоровий. Він подякував за фотографії і запросив заходити, обіцяючи підібрати для мене ще дещо із своїх книг.

Я не думав тоді, що ця наша зустріч-остання ... Я бережу пам'ять про геніального вченого і винахідника - подаровані їм книги та чотири зроблені мною фотографії,

Автор: Михайло ЛАВРОВ. Вперше публікувалося в журналі Радянське Фото № 9, 1957 рік ...

ps

Нині ця фотографія широко використовується в книгах і в Інтернеті, зокрема - на Вікіпедії. І фотографія цього варта!

Немає коментарів:

Дописати коментар